عاشوری مربی تربیتی دبستان شهید معلم کلایی

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    عاشوری مربی تربیتی دبستان شهید معلم کلایی

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 58
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 4
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 4
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 1
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 1
    بازدید هفته بازدید هفته : 8
    بازدید ماه بازدید ماه : 10
    بازدید سال بازدید سال : 2861
    بازدید کلی بازدید کلی : 16441

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.129.39.83
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اطلاعات عمومی و آدرس mazand.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

دانش آموز موفق یا بیش از حد ناموفق

دانش آموز موفق یا بیش از حد ناموفق

 
دانش آموز موفق

چرا برخی از دانش آموزان علاقه زیادی به درس، مدرسه و تحصیل دارند و برخی علاقمند به این امور نیستند. چرا برخی به عنوان دانش آموز موفق و برخی ناموفق نام گذاری می شوند؟ بررسی چگونگی و چرایی این انگیزه مورد سؤال و بحث بسیاری از اولیاء، معلمان و مربیان است. هر پدر و مادر و یا معلمی دوست دارد در دانش آموز ایجاد علاقه، میل و رغبت به تحصیل را باور کند تا فراگیر بتواند در امر تحصیل موفق تر و از تحصیل لذت بیشتری ببرد. ممکن است سوال کنید چه اشکالی دارد فرزند ما بسیار موفق و همیشه شاگر اول باشد؟ اشکال در اینجاست که بعضی کودکان، چنان خودشان را تحت فشار می­ گذارند که یا آن قدر خسته می­ شوند که از ادامه مسیر باز می­ مانند و به اصطلاح”می­ برند” و یا اینکه یادشان می­ رود که در زندگی تفریح هم لازم است.

به قول معروف:

رهرو آن نیست که گه تند گهی خسته رود                      رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

 

راهکاریی برای داشتن دانش آموز موفق

 

  • هدف واقع بینانه برای درس خواندن تعیین کنید؛ شاید لازم نباشد کودک شما در درس ریاضی به چندین کتاب و جزوه دیگر مراجعه کند و همان مطالب کتاب درسی برای او کافی باشد. اگرچه ممکن است به جای نمره 20، 18بگیرد ولی باید به او بقبولانید که این نمره برای او مناسب تر است.
  • به کمک مشاوره مدرسه، متخصص امور آموزشی ضریب هوشی کودک را بسنجید.
  • بازی و سرگرمی را وارد زندگی او کنید؛ به او کمک کنید که در زمینه های مناسبی مثل ورزش، نقاشی، کاردستی و غیره به فعالیت بپردازد.
  • انتظارات کمال گرایانه(بهترین خواهی) را از بین ببرید.
  • در کودکتان احساس امنیت به وجود آورید؛ تحقیقات نشان می­ دهد والدینی که در مواقع موفقیت به فرزندانشان توجه نشان داده اند و درباره آن موفقیت با آنها صحبت کرده اند، باعث موفقیت و پیروزی بیشتری در فرزندانشان شده اند.
  • از فرزندتان حمایت کنید؛ واکنش های مثبت و تشویق خیلی مفیدتر از از شکایت و ابراز نارضایتی است.
  • زندگی فرزندتان را چند بعدی کنید؛ صرفا درس خواندن همه ارزش زندگی نیست در کنار آن تفریح و بازی را هم داشته باشید.

نکته: قوانین بازی:

  • دارای زمان مشخص
  • دارای مکان مشخص
  • تصمیم گیری در خصوص چگونگی و نحوه بازی با کودک
  • تنها چیزی که بازی را قطع می­ کند خشونت است.
  • در طول بازی او را تشویق کنید، رفتارها و احساساتش را توصیف کنید و از سوال کردن و انتقاد و دستور بپرهیزید و بعد از پایان بازی در مورد تجربه و احساسش در طول بازی با هم صحبت کنید.

 

 

نتیجه گیری: هم کسانی که کمتر از حد انتظار موفقیت کسب می­ کنند و هم آنها که بیش از حد انتظار به کسب موفقیت نایل می ­آیند، دچار ناهماهنگی تحصیل با توانایی های شخصی شان هستند. شما با بهره گیری از راهکارهای بالا می توانید قدرت یادگیری کودک خود را دریابید و در نتیجه، خواسته ها و انتظارات شما از او منطقی و واقع بینانه خواهند شد.

منبع:

فیروزی،حسام.(1394).واکسیناسیون روانی کودک.انتشارات نگاه

گاربر،استفن.گاربر،ماریان دانیلز.فریدمن اسپیزمن،روبین .(1394). چگونه با کودکم رفتار کنم؟ (مترجمان شاهین خزعلی،هومن حسینی نیک،احمد شریف تبریزی) . تهران: انتشارات مروارید


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 27 خرداد 1397 ساعت: 9:49
می پسندم نمی پسندم

تاثیر فاصله طبقاتی بر دانش آموزان و روحیه آنها

تاثیر فاصله طبقاتی بر دانش آموزان و روحیه آنها

 
تاثیر فاصله طبقاتی بر دانش آموزان

برای جلوگیری از تاثیر فاصله طبقاتی بر دانش آموزان و کودک می توان نکاتی را در نظر گرفت. در این یادداشت به راهکارهایی در این مورد پرداخته ایم.

تاثیرات محیطی بر افراد جامعه ازجمله مقولاتی است که داراي سابقه می باشد و از سوي اندیشمندان و مسئولان مورد توجه ویژه قرار گرفته است به این علت که تحولات محیطی و ویژگی هاي محیطی بر روي نگرش و تغییرات رفتاري تاثیرات بسزایی می تواند داشته باشد. همزمان با شکل گیري شخصیت اجتماعی کودك، محیطهاي آموزشی بیشترین نقش را در فرآیند تأثیرپذیري افراد از طریق آموزش هاي مستقیم وغیر مستقیم به عهده میگیرند و البته این سیر (تأثیر گذاري وتأثیرپذیري درمحیط آموزشی) تا سنین بزرگسالی همراه فرد خواهد بود..

کودکان با ورود به مدرسه دیدگاه جدیدی در مورد خود و خانواده شان پیدا می کنند و این دیدگاه بر اثر برخورد با همکلاسی ها و خانواده هایشان شکل می گیرد. اگر تفاوتی در خانواده ها وجود داشته باشد کودک به خوبی درک می کند و به علت ناپختگی دچار تفکرات و برداشت های سطحی در مورد خانواده اش می شود. خصوصا اگر این تفاوت در وضعیت مالی باشد و همکلاسی اش از وسایلی گرانبها استفاده کند کودک دچار اندوه و احساس ناتوانی می شود.

متاسفانه امروز فاصله طبقاتی در جامعه بسیار زیاد شده است و درآمدها عادلانه و به یک اندازه نیستند. این مساله در جامعه و در کوچه و خیابان مشهود است و نمود آن در مدرسه نیز بروز می کند. با وجود طرح آموزش همگانی بسیاری از مدارس بر روی مسایل تشریفاتی تاکید دارند و در اصطلاح می گویند که مدارس بازاری شده اند. این پدیده ریشه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و بررسی علل و عوامل آن نیاز به بحث گسترده دارد. اما وجود آن را در جامعه باید بپذیریم و ببینم چه کاری می توانیم انجام دهیم تا فرزندانمان از آن آسیب نبینند.

 

راهکارهایی برای والدین و معلمین

 

  • مدرسه فرزندتان را به دقت انتخاب کنید. به زرق و برق و تبلیغات چشم گیر توجه نکنید. اصولی برای انتخاب مدرسه وجود دارد که در مدارس دولتی و عادی نیز دیده می شود.
  • مسیولین مدارس طبق قوانین آموزش و پرورش عمل کنند و از دریافت هزینه های نامعقول خود داری کنند.
  • دانش آموزان باید لباس متحد الشکل بپوشند و والدین نباید اجازه داشته باشند فرزندشان را با لباس های گرانقیمت نمایش دهند.
  • دانش آموزان اجازه دارند فقط وسایل ضروری و با قیمت و ارزش مشخص را به مدرسه همراه خود بیاورند و از آوردن وسایل لوکس و غیر ضروری خودداری کنند.
  • معلمان و کارکنان مدارس تفاوتی بین والدین قایل نباشند و آنها را بر اساس وضعیت مالی قضاوت نکنند.
  • اگر کودکی دارای خانواده ای با سطح فرهنگی متفاوت است مورد مواخذه قرار نگیرد بلکه با صبر و حوصله سعی کنید او را با همکلاسی هایش هماهنگ کنید.
  • ارزش انسان در برابر مادیات را به کودکان آموزش دهید. در مورد عدالت و مفاهیم انسانی در خانه و مدرسه به زیان کودک صحبت کنید.
  • علل تفاوت ها را به گونه ای که برای کودک قابل درک باشد برایش بازگو کنید.

 

نتیجه: درک فاصله طبقاتی برای دانش اموزان آسیب زا است و والدین و معلمان باید از اثرات وارد شدن این آسیب ها به کودکان مراقبت کنند.

 

منبع:

واتبرگ،فرتیس ردل ویلیام و(1353) بهداشت روانی و آموزش(ترجمه ناهید فخرایی) تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

اکبری اقدم، صادق؛ ملکی، امیر؛ نوایی لواسانی، محمود(1393) بررسی رابطۀ بین نگرش به عدالت اجتماعی و محیط آموزشی محل تحصیل حوزه و دانشگاه،مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(1) 69-94.

نیک نشان،شقایق؛ لیاقت دار،محمدجواد؛ بختیار نصرآبادی، حسن علی؛ پاک سرشت،محمد جواد(1391) ایدیولوژی مبنایی بری عملکرد آموزش و پرورش: مقایسه ایذیولوژی لیبرال دموکراسی و نیولیبرالیسم بر تعلیم و تربیت در کشورهای غربی، مجله دانشگاه روانشناسی و علوم تربیت فردوسی مشهد، 2(1)، 5-26.


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 27 خرداد 1397 ساعت: 9:48
می پسندم نمی پسندم

ضرورت و اهمیت ارتباط والدین با مدرسه

ضرورت و اهمیت ارتباط والدین با مدرسه

 
ارتباط والدین با مدرسه

ارتباط والدین با مدرسه ابتدا برای کودک دشوار است و بهتر این است که والدین و کارکنان مدارس با یکدیگر ارتباط موثر و مثبت داشته باشند تا کودکان احساس دلگرمی را تجربه کنند. در زیر دلایل این ضرورت و راهکارهایی برای بهبود این ارتباط را واکاوی می کنیم. خانواده اولین نهادی است که کودک در آن قرار می گیرد و  هنگام ورود به مدرسه محیط جدیدی را تجربه می کند و ساعاتی از روز را از جمع خانواده فاصله می گیرد.

خانواده سازوکار مهمى است که از طریق آن انتظارات والدین به فرزندان انتقال می یابد. با ورود کودک به مدرسه انتظارات والدین از فرزندان بیشتر معطوف به پیشرفت تحصیلی می شود ولی کودک  برای دست یابی به موفقیت تحصیلی علاوه بر برخورداری از محیط آموزشی مناسب نیاز به حمایت خانواده نیز دارد.

تحقیقات نشان داده اند که تماس بین کودك و خانواده، دوستان، جامعه و مدرسه اش مى تواند به دستاوردهاى آکادمیک بالای آنها یاری رساند. این تماس ها که محصول روابط و درگیرى هاى اجتماعى هستند سرمایه اجتماعى نام دارند (نازک تبار،1387). بنابر این ایجاد سرمایه اجتماعی مطمین برای کودک می تواند آینده او را در مسیری مثبت قرار دهد.

 

ارتباط والدین با مدرسه را می توان در عناوین زیر خلاصه کرد:

 

  • توجه والدین در امور مربوط به اولیا و مربیان: جلساتی که توسط کارکنان مدرسه برای ارتباط با اولیا تشکیل می شود یکی از مهمترین راه های ارتباطی والدین با محیط آموزشی فرزندان است و در این جلسات مسایل و مشکلات عمومی مدرسه و فرزندان مطرح می شود.
  • ارتباط با معلم: نظارت بر امور تحصیلى فرزندان از طریق ارتباط با معلم کودک میسر است چرا که اوست که بیشترین ساعات را در مدرسه با کودک می گذراند و نقص ها و قوت های کودک را می شناسد.
  • شناخت والدین از دوستان و همکلاسى هاى فرزندانشان: همانطور که می دانید همسالان تاثیر بسیار زیادی بر روی فرزندان دارند. بنابر این ضروری است که والدین از نوع تربیت، سطح درسی و علاقمندی های دوستان و همکلاسی های کودک خود آگاه باشند و ترجیحا دوست یابی کودک را به سمت کشش به شباهت ها و شخصیت های مکمل سوق دهند.
  • ارتباط با والدین دانش آموزان: پدر و مادرهای دانش آموزان یک کلاس معمولا مسایل مشترکی را تجربه می کنند که با در میان گذاشتن آنها با یکدیگر می توانند در حل مشکلات یاری رسان هم باشند

 

می توان دلایل زیر را برای ضرورت ارتباط والدین با مدرسه عنوان نمود:

 

  • احساس دلگرمی کودک: با توجه به اینکه کودک در محیط جدید قرار گرفته با مراوده والدین با مدرسه احساس دلگرمی و حمایت می کند و از این احساس که در محیطی غریبه تنها قرار گرفته است رهایی می یابد.
  • هم اندیشی و همفکری: کارکنان مدرسه با بررسی نظرات و پیشنهادات والدین می توانند عمکرد بهتری در مسیر آموزش کودکان داشته باشند و همواره به توجه اولیای دانش آموزان به عنوان کسانی که نکات مثبت و منفی مدرسه را بطور ملموس در فرزندانشان می بینند نیاز دارند.
  • آگاهی والدین از فعالیتهاى فرزندان: بهتر است که والدین از برنامه آموزشی و فعالیت های بدنی و فکری کودک در مدرسه آگاهی کامل داشته باشند تا به تکیه بر این آگاهی برنامه ها و انتظارات خود را از کودک هنگامی که در منزل است تنظیم نمایند.

 

والدین می توانند برای بهتر نتیجه گرفتن از ارتباط با محیط آموزشی فرزندان به نکات زیر توجه کنند:

 

  • آرامش و کنترل احساسات: بهتر است هنگامی که کودک در مدرسه از نظر درسی یا اخلاقی دچار مشکلی می شود والدین با آرامش با قضیه برخورد کنند و بدون موضع گیری و تعصب نشان دادن عمق قضیه را بررسی کنند و اشتباهات فرزند خود را بپذیرند.
  • کمک مالی: گاهی در بعضی مدارس امکانات و بودجه های محدودی وجود دارد و با تقسیم بودجه بین والدین بدون اینکه فشار مالی به یک نفر تحمیل شود، می توان محیط آموزشی مجهزتر و فضای بهتری را برای کودکان فراهم نمود.
  • ارتباط مداوم: بهتر است که ارتباطات والدین با مدرسه تداوم داشته باشد و مقطعی نباشد چرا که روزانه آموزش های مختلفی به کودک داده می شود و فاصله گرفتن از روند رشدی و آموزشی فرزندان آسیب زاست.
  • تشکیل گروه های مجازی: با توجه به فراگیر شدن شبکه های اجتماعی می توان برای ارتباط مدارم با والدین همکلاسی ها و معلمان از گروههای مجازی استفاده کرد. این امر می تواند کمک شایانی به والدینی که هر دو شاغل هستند بکند و کمتر نیاز به حضور مستقیم والدین احساس می شود.
  • انجام امور خیریه و فوق برنامه: حضور فعال اجتماعی والدین در مدرسه باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق در کودکان می گردد و علاوه بر اینکه می توان از طریق برگزاری بازارچه های خیریه و امور فوق برنامه ارتباط موثر با کارکنان مدرسه برقرار کرد می توان بسیاری از فعالیت های اجتماعی را به کودکان آموزش داد.

ارتباط والدین با محیط آموزشی فرزندان اگر مداوم و با هدف و همراه با کنترل احساسات باشد می تواند در رشد اجتماعی و بهبود آموزش دانش آموزان تاثیر مثبت بگذارد.

 

منبع:

رجایی پور،سعید؛ فرهنگ،ابولقاسم؛ آقا حسینی،تقی؛ قلاوندی، حسن(1387) بررسی راههای بهبود مناسبات خانه و مدرسه از دیدگاه آموزگاران، مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 36-27.

نازک تبار،حسین؛ ویسی،رضا(1387) واکاوي رابطه سرمایه اجتماعى خانواده با تحصیل فرزندان،مجله فرایند و توسعه،149-124.

هنری ماسن،پاول؛ کیگان،جروم؛ کارول هوستون،آلتا؛ جین وی کانجر،جان(1384) رشد و شخصیت کودک(ترجمه مهشید یاسایی) تهران، انتشارات ماد.


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 27 خرداد 1397 ساعت: 9:48
می پسندم نمی پسندم

نمونه هایی از بازیهای فکری با موضوعات مختلف

نمونه هایی از بازیهای فکری با موضوعات مختلف

بازی همواره همزاد و همنشین دلنشین کودکان بوده و هست. انجام بازی، تجربیات مثبت و احساسات موفقیت‌آمیزی را برای کودکان فراهم می‌آورد. در این مرحله بازیهای خلاق فرصتی به کودک می‌دهد تا از قوه خلاقیت و تخیل خود در حل مسائل استفاده کرده و آنرا رشد دهد. بازی شش ویژگی مهم دارد...

بازی همواره همزاد و همنشین دلنشین کودکان بوده و هست. انجام بازی، تجربیات مثبت و احساسات موفقیت‌آمیزی را برای کودکان فراهم می‌آورد. در این مرحله بازیهای خلاق فرصتی به کودک می‌دهد تا از قوه خلاقیت و تخیل خود در حل مسائل استفاده کرده و آنرا رشد دهد.

بازی شش ویژگی مهم دارد: از درون برانگیخته می‌شود، آزادانه انتخاب می‌شود، لذتبخش است، به درک واقعیت کمک می‌کند و بازیکنان بطور فعال و دلخواه در آن شرکت دارند و البته حتماً هدف مهمی را دنبال می کند. از این رو، پژوهشگران و معلمان «فلسفه و کودک» برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند.

بازیهای مشارکتی زیر طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که کودکان مورد نظر برنامه‌ی فلسفه و کودک را با توانائیهای گوناگون بیاموزند.

 

1ـ بازی با موضوع همکاری

یک وسیله‌ی سنگین با خودتان به کلاس بیاورید. مطمئن باشید که بلند کردن آن وسیله برای یک کودک تقریباً غیر ممکن باشد. وقتی همه‌ی کودکان جمع شدند از یک نفر خواهش کنید که آن وسیله را به شما بدهد. کودک با سختی می‌تواند آن را کمی حرکت دهد. وانمود کنید که از این اتفاق خیلی تعجب کرده‌اید. از کودک بخواهید بنشیند. کودک دیگری را صدا بزنید. همین‌طور به ترتیب تک تک، همه بچه‌ها را صدا بزنید.

    

آیا کسی می‌تواند آن وسیله سنگین را حمل کند؟

از بچه‌ها بخواهید، فکر کنند که چه کار کنند؟

آیا بچه‌ها می‌توانند به این نتیجه برسند که از طریق همکاری، آن وسیله را حمل کنند؟

توجه بچه‌ها را به مسئله همکاری جلب کنید و این که آن‌ها موفق شدند با همکاری آن وسیله‌ی سنگین را حرکت دهند.

با کودکان درباره‌ی این‌که چگونه همکاری کردند، گفت و گو کنید. سپس فکر کنید که چه وسیله‌هایی را در کلاس می‌توانند با همکاری یکدیگر حرکت دهند. انواع وسیله‌ها را امتحان کنید. مانند: میز، کمد،‌صندلی و ...

حتی می‌توانید تجربه کنید که هر وسیله را با همکاری چند نفر می‌توان حرکت داد.

آیا برای حرکت دادن میز، شش نفر کافی است؟

آیا برای حرکت دادن صندلی به همکاری نیاز است؟

از کودکان بپرسید در چه کارهای دیگری همکاری آدم‌ها را دیده‌اند و آیا خودشان در کاری همکاری کرده‌اند؟

آیا در خانه تا به حال همکاری داشته‌اند؟

اعضای خانواده در چه نوع کارهایی با هم همکاری می‌کنند؟

به کودکان فرصت بدهید تا به طور مفصل درباره‌ی همکاری با هم گفت و گو کنند. (برای تمام کردن این بخش عجله نکنید.)

آیا کودکی هست که تا به حال به همکاری دیگران نیاز نداشته است؟ صبر کنید و بشنوید کودکان چه نظرهایی می‌دهند.

همه ما به همکاری نیازمندیم. کسی نمی‌تواند بگوید و یا ادعا کند که هرگز به همکاری نیاز نداشته است.

در بعضی از کارها ممکن است ما به همکاری نیاز نداشته باشیم، ولی در بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها ما به همکاری نیاز داریم. (منبع: کتاب ارزشهای زندگی ـ تألیف و ترجمه ناصر و شهره یوسفی ـ نشر افق)

 

         
         

 

         

2ـ بازی با موضوع راستی و صداقت

از کودکان بخواهید دایره‌وار بنشینند. از آن‌ها بخواهید، به ترتیب نام خود را بگویند، وقتی نوبت به شما رسید، نام خود را اشتباهی بگویید. واکنش کودکان چیست؟

چرا کودکان فکر می‌کنند که نام شما این نیست؟

سپس بپرسید: آیا من حقیقت را گفتم؟! اسم حقیقی من چیست؟

حالا برای کودک توضیح بدهید که می‌خواهید کارهایی را انجام بدهید، ولی درباره‌ی آنچه انجام می‌دهید حقیقتش را نمی‌گویید:

ـ یک کتاب را بلند کنید و بگویید، من یک فیل بزرگ را برداشتم.

ـ یک عروسک را بردارید و بگویید، من دارم کتاب می‌خوانم.

ـ الان شب است. (در حالی که روز است.)

ـ الان ما در پارک هستیم. (در حالی که نباشیم.)

ـ آیا شما واقعیت‌ها را گفتید؟ واقعیت‌ها چیست؟

وقتی دیگران با صداقت با شما رفتار می‌کنند؟ چه احساسی دارید؟

وقتی کسانی مانند پدر، مادر، خواهر، برادرها و یا سایر آشنایان حقیقت را به کودکان می‌گویند،‌آنها چه احساسی دارند؟

وقتی خود کودکان حقیقت را می‌گویند،‌ چه احساسی دارند؟

آیا بچه‌ها کسی را می‌شناسند که حقیقت را نمی‌گوید؟

و یا برعکس، چه کسی از افراد خانواده و یا فامیل خود را می‌شناسند که معمولاً حقیقت را می‌گوید، بچه‌ها بدون این که نامی از او ببرند، به آن فرد فکر کنند.

چه احساسی نسبت به آنها دارند؟ با بحث و گفتگو در این موضوع می‌توانید موضوع صداقت را آموزش دهید. (منبع: همان)

 

3ـ بازی با موضوع «خود ارزشمندی» یا احترام به خود

همراه بچه‌ها به شکل دایره بنشینید. هر کودک به نوبت درباره‌ی ویژگی‌های خود و ارزشمندی که دارد، حرف می‌زند.

می‌توانید از خودتان شروع کنید. برای مثال؛

ـ من خیلی خوب نقاشی می‌کشم.

ـ با حوصله به حرف‌های دیگران گوش می‌دهم.

ـ از پدربزرگم به خوبی مراقبت می‌کنم.

ـ می‌توانم غذاهای خوشمزه بپزم.

ـ و ...

حالا نوبت بقیه‌ی بچه‌هاست. هر نکته‌ای را که یکی از کودکان مطرح می‌کند، تأیید کنید و نشان بدهید که شما هم آن را قبول دارید.

این بازی را کودکان خیلی دوست دارند، چون می‌توانند درباره‌ی ویژگی‌های مهم خود صحبت کنند. چه چیزی بهتر است از صحبت کردن درباره‌ی ویژگی‌های خوب‌مان! (منبع: همان)

 

4ـ بازی با موضوع شباهتها و تفاوتها

آیا در اطراف شما کسانی هستند که دو قلو باشند؟ دو قلوهای یکسان که کاملاً شبیه هم باشند.

از یک جفت دو قلوی یکسان برای حضور در برنامه‌تان دعوت کنید. کودکان می‌توانند به دو قلوها نگاه کنند.

احتمال چه مشکلات و یا چه خطاهایی وجود دارد؟

کودکان می‌توانند پرسش های خود را با دو قلوها در میان بگذارند.

اگر همه‌ی انسان‌ها از نظر شکل ظاهری مانند هم بودند، چه اتفاقی می‌افتاد؟

از کودکان بخواهید فکر کنند که اگر همه‌ی کودکان، همه‌ی مادرها و پدرها و حتی همه خواهر و برادرها شبیه هم بودند، ‌چه می‌شد؟ آیا خوب بود؟ چرا؟ اگر بد بود، چرا؟

چه مشکلاتی پیش می‌آمد؟ چه خوبی­هایی داشت؟

زندگی در کنار انسان‌هایی که شبیه هم هستند، چگونه بود؟

شما می‌توانید, همراه کودکان به طور مفصل درباره‌ی این موضوع صحبت کنید. عجله‌ای برای این کار نداشته باشید. به کودکان فرصت بدهید تا به خوبی درباره‌ی این موضوع فکر کنند و نظرهای خود را بدهند. (منبع: همان)

 

5ـ بازی به منظور پرورش مهارتهای تکلم و تفکر

از بچه‌ها بخواهید عبارتهایی مثل جملات زیر را به دلخواه خود در یک برگة کاغذ بنویسند.

ـ بیایید تصور کنیم همیشه عید بود.

ـ بیایید تصور کنیم هرگز باران نمی‌بارید.

ـ بیایید تصور کنیم هچ پولی نبود.

ـ بیایید تصور کنیم همه چیز از جنس شکلات بود. و ...

سپس از آنها بخواهید به ترتیب، برگه‌های کاغذ را بخوانند و ضمن گفتگو به ایرادات تفکر دیگران پی ببرند. کودکان با این بازی، نکات منفی و مثبت استدلال همدیگر را می‌یابند و سنجیده و با فکر حرف زدن را می‌آموزند. به آنها بگویید در صورت دلخواه می‌توانند نظر خود را عوض کنند و برای تغییر نظر خود دلیل بیاورند. (سارا استانلی)

 

6ـ بازی با موضوع انتخاب و استدلال

چند کاغذ که بر روی هر یک نوشته شده "موافقم", "مخالفم", "مطمئن نیستم" و "می‌خواهم نظرم را عوض کنم" تهیه کنید و به چهار گوشة اتاق بچسبانید. سپس بچه‌ها را در وسط اتاق جمع کنید و جملاتی همچون همة پسرها باید لباس آبی بپوشند، وقتی پیر شویم همان فردی هستیم که الان هستیم، افراد زشت، بد هستند و ... با صدای بلند بخوانید و فرصت دهید که هر کسی با شنیدن این جملات به یک گوشة اطاق برود، سپس از آنها بخواهید یکی یکی دلیل خود را برای این انتخاب مطرح کنند. (سارا استانلی)

 

 

7ـ بازی با موضوع مشارکت

 

فضای کلاس‌ها باید بگونه‌ای ترتیب یابد که بتواند موجب برانگیختن قوای خلاق دانش‌آموزان شود. قرار‌دادن محرکات بصری در کلاس، ترتیب چیدن میز و صندلیها، اختصاص فضای لازم برای فعالیت دانش‌آموزان از جمله مواردی است که باید به آن توجه نمود. به همین منظور از بچه‌ها بخواهید که با کمک و همکاری یکدیگر کلاس را برای این فضا آماده کنند. اینکار هم حس مشارکت کودکان را تقویت می‌کند و هم با نوع چیدمان خاص کلاس فلسفه و کودک آشنا می‌شوند و تفاوت آن را با کلاس‌های دیگر درمی‌یابند. 
 

 

  ـ شکل چیدمان نیمکت‌ها را برای کودکان توضیح دهید.

ـ از کودکان بپرسید که ما با دست‌هایمان چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم؟

ـ آیا بوسیله دست و پاهایمان می‌توانیم نیمکت‌ها را طبق چیدمان مورد نظرمان بچینم؟

ـ چه کسی صندلی‌ها را بگذارد؟

ـ چه کسی مدیریت را به عهده بگیرد؟ (نظم را اجرا کند)

ـ اول کدام صندلی را بگذاریم؟

ـ صندلی معلم را کجا بگذاریم؟

ـ صندلی معلم پشت به تخته باشد یا رو به تخته؟

ـ آیا فقط شاگردان موفق و فعال در چیدمان صندلی‌ها شرکت کنند؟

ـ آیا هر کس به دلخواه خودش هر جا دلش خواست می‌تواند بنشیند؟

ـ چه کسی در کنار معلم بنشیند؟

با این بازی، مربی می تواند به دانش‌آموزان چگونگی مشارکت و همکاری را به چالش کشیده و به آنها بیاموزد.


تاریخ ارسال پست: یک شنبه 27 خرداد 1397 ساعت: 9:23
می پسندم نمی پسندم

10 کاری که برای رسیدن به موفقیت هرگز نباید انجام دهید

شاید هوشمندانه ترین کاری که هر فرد می تواند در زندگی اش انجام دهد این است که موجبات موفقیت دیگران را فراهم نماید چراکه از این طریق راه را برای پیروزی خودش هم هموار خواهد کرد.

برای این منظور لازم است قدم هایی را بردارید و کارهایی را انجام دهید که شاید تا به حال به انجامشان فکر نکرده اید. اما در این میان ضرورت دارد که از انجام برخی کارها نیز اکیدا خودداری نمایید.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا با کارهایی که باید از انجامشان دوری نمایید آشنا شوید.

 

1- بدون فکر وقت دیگران را هدر دادن

هر زمان که دیر به قرار یا جلسه ای برسید، این پیام را به دیگران می رسانید که زمان شما بیش از دیگران اهمیت دارد.

هر زمان که در فروشگاه یا سوپرمارکتی فروشنده را منتطر نگه می دارید تا کارت عابر بانک خود را پیدا کرده و پرداخت لیست عظیم خریدهایتان را انجام دهید به دیگران می فهمانید که تنها شما اهمیت دارید و بس.

هر زمان که در صفی طولانی منتظر می مانید تا بطری [بیش از اندازه بزرگ] خود را فارغ از گرمای هوا و خیل عظیم جمعیتی که پشت سرتان ایستاده، با آسودگی خیال از آب پر کنید این را به دیگران می رسانید که در دنیای کوچک خود به سر می برید و این تنها دنیایی است که اهمیت دارد.

همه این موارد، موضوعات در ظاهر کوچکی [و البته آزار دهنده در نظر دیگران] برای شما هستند اما آیا این کوچکی دلیل بر کم اهمیت بودنشان است؟ اشتباه فکر می کنید. افرادی که به امور کوچک آزاردهنده برای دیگران فکر نمی کنند، نسبت به مسائل بزرگ هم بی توجه هستند.

نحوه برخوردتان با افراد در مورد موضوعات کم اهمیت (خصوصا زمانی که نقش یک مدیر را بر عهده دارید) همه چیز را در مورد شما نشان می دهد. بهتر است همواره طوری با اطرافیان خود برخورد کنید که گویی نیازهای آنها نسبت به شما از اهمیت بیشتری برخوردار است و مطمئن باشید که با این شیوه دیگران قطعا شما را دوست خواهند داشت.

2- نادیده گرفتن زیر دستان

نادیده گرفتن زیر دستان مساله ایست که غالبا توسط همه افراد انجام می شود. زمانی که قدم به داخل شرکتی می گذاریم، صرفا با افرادی حرف می زنیم که با آنها کار داریم و این مساله در همه حوزه ها مشهود است.

در اینجا قصد داریم یک قاعده ساده را به شما نشان دهیم: برای هر کسی که می بینید سر تکان دهید یا لبخند بزنید یا حتی به او سلام کنید؛ در واقع اگر بخواهیم ساده تر بگوییم طوری رفتار کنید که به وجود آن فرد پی برده اید.

3- زیاده خواهی (به خصوص زمانی که بیش از اندازه زود است)

تصور کنید فردی که اصلا نمی شناسیدش از شما درخواست یک لطف [بزرگ] و البته وقت گیر را کند. به احتمال زیاد درخواستش را رد خواید کرد. حال تصور کنید که مجددا درخواستش را تکرار کند و شما نیز مجددا آن را رد می کنید و متاسفانه باز هم خواسته اش را بر زبان می آورد منتها این بار به شکلی ملتمسانه تر.

شاید آن فرد واقعا به کمک شما نیاز داشته باشد اما نیازهای یک فرد مشکل خود او هستند و این دنیا به هیچکس بدهکار نیست. در واقع هیچ فردی مستحق مراقبت یا کسب موفقیت نیست و تنها، شایستگی چیزی را دارد که به دست می آورد.

4- نادیده گرفتن نیازمندان واقعی

در عین حال که نباید بی دلیل وقت ارزشمند خود را صرف دیگران کنیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برخی از انسان ها در جایگاهی نیستند که بتوانند به خودشان کمک کنند. آنها به یک دست یاری گر نیاز دارند: چند هزار تومان پول، یک وعده غذا یا حتی یک لباس گرم.

در هر صورت مطمئن باشید که با انجام این کارها نتیجه مثبت شان را در زندگی خود خواهید دید و این نتیجه حتی به شکل احساسی خوشایند نسبت به خویشتن در شما نمود می کند.

5- مطرح کردن سوال برای ابراز عقاید

 

n-TWO-PEOPLE-TALKING-large570
 

 

 

تصور کنید وقت خوردن ناهار است و از فردی که کنارتان نشسته این سوال را می پرسید که آیا به اثربخشی بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ایمان دارد؟

آن شخص پاسخ می دهد: تصورم این است که در شرایط درست اینطور است و آنطور و الی آخر. شما نیز دلایل و آمار و ارقام خود را برای متقاعد نمودن این فرد ارائه می کنید تا نشان دهید که اشتباه می کند و همیطنور به استدلال چینی تان ادامه می دهید و راهی برای فرارش باقی نمی گذارید.

سعی نکنید ایده های خود را با استدلال های نادرست در مغز دیگران فرو کنید و اگر واقعا می خواهید پاسخ یک سوال را بدانید صرفا سوالتان را مطرح کنید و هر زمان که نوبت به صحبت کردن شما رسید با پرسش دیگری سعی کنید که درک بهتری نسبت به دیدگاه آن فرد پیدا کنید.

آدم ها آنهایی را که به حرف هایشان توجه نشان می دهند را دوست دارند نه اشخاصی که شیفته خودشان هستند.

6- مهم جلوه دادن خود

گاهی اوقات افراد برای جلب توجه و به دست آوردن احترام سایرین از عباراتی نظیر «می دانی من کی هستم؟» استفاده می کنند، غافل از اینکه این قبیل جملات صرفا آنها را اشخاصی مغرور و کم اهمیت جلوه می دهد.

به دیگران بگویید که واقعا برای خودتان کسی هستید اما به یاد داشته باشید که آدمها بیشتر افرادی را دوست دارند که متواضعانه رفتار می کنند و هیچگونه حس برتری نسبت به آنها ندارند.

7- تشخیص ندادن موقعیت های جدی

شخصیت های غیرمعمولی اغلب آدم های جالبی هستند اما تا زمانی که شرایط جدی نشده باشد. متاسفانه برخی از افراد نمی توانند از «ابراز کردن فردیت خود» در هر شرایطی جلوگیری نمایند و همواره باید خود را مطرح کنند.

اینکه شخصیت جالب و سرگرم کننده ای دارید بر اطرافیان تان واضح و مبرهن است اما زمان هایی هم وجود دارد که باید جدی باشید و شوخ طبعی خود را کنار بگذارید.

8- دست انداختن دیگران به تقلید از خودشان

برخی افراد خود را محق می دانند تا هرطور که دوست دارند در مورد خودشان حرف بزنند و خصوصیات شخصی شان را دست مایه خنده دیگران کنند اما این اجازه را به دیگران نمی دهند که در مورد همان موضوعات حرفی به میان بیاورند.

مدل مو، وزن، اوضاع نامطلوب کاری و همسر و فرزندان از جمله چیزهایی هستند که بسیاری از افراد در مورد آنها شوخی می کنند اما دیگران را مجاز به صحبت کردن در مورد آنها نمی دادند.

هیچوقت تصور نکنید افرادی که در مورد خودشان شوخی می کنند با این کار مجوز لازم را به شما می دهند تا همان شوخی را با آنها کنید.

9- تواضع بیش از اندازه برای جلب توجه

این خصیصه در واقع نوعی خودستایی است که در آن فرد با کم اهمیت جلوه دادن یک ویژگی برجسته خود (مثلا گفتن این جمله: فلان کشور که سفر خارجی محسوب نمی شود) سعی دارد جلب توجه نموده و خود را مطرح نماید.

در نظر داشته باشید که کارمندانتان علاقه ای به اطلاع از نگرانی و استرس شما قبل از حضور در یک کنفرانس مهم را ندارند و تمایلی به شنیدن گله های شما در مورد هزینه های تعمیر و نگهداری دو خانه بزرگ ندارند.

10- تحمیل کردن عقاید

قطعا هر فردی اطلاعات جالب و مهمی در مورد موضوعات محتلف دارد اما بهتر است آنها را در موقعیت های درست با دیگران در میان بگذارد. تا زمانی که کسی از شما سوالی درباره موضوعی نپرسیده بهتر است حرفی از آن به میان نیاورید.

اطلاعات شما [مثلا یک رژیم غذایی تجویز شده از سوی پزشک] صرفا در مورد شخص شما کاربرد دارد نه افراد دیگر پس بهتر است که خط به خط جزئیات آن را برای خودتان نگه دارید.

منبع:
businessinsider

تاریخ ارسال پست: یک شنبه 6 خرداد 1397 ساعت: 9:59
می پسندم نمی پسندم

ليست صفحات

تعداد صفحات : 6
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد