عاشوری مربی تربیتی دبستان شهید معلم کلایی

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    عاشوری مربی تربیتی دبستان شهید معلم کلایی

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 58
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 31
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 4
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 10
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 1
    بازدید هفته بازدید هفته : 43
    بازدید ماه بازدید ماه : 43
    بازدید سال بازدید سال : 833
    بازدید کلی بازدید کلی : 14413

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.117.216.36
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اطلاعات عمومی و آدرس mazand.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

رفيق تو رو كي برد؟؟؟

  • نام بازی: رفیق تو را کی برد؟
  • اهداف کلی:  تقویت تعادل  و استقامت جسمی، تقویت حس حدس و تجسم
  • اهداف جزئی: استفاده صحیح از اوقات فراغت
  • تعداد بازیکن: حداقل 8 نفر
  • سن بازیکنان: 9 الی 14 ساله
  • ابزار لازم: ندارد
  • محوطه بازی: حداقل یک اتاق

 

شرح بازی:

 

بچه ها به دو گروه مساوی تقسیم می شوند. به قید قرعه یا شیر و خط، دو گروه عقب و جلو مشخص می شوند و در فاصله ی یک متری پشت سر هم قرار می گیرند به طوری که نفرات گروه جلویی افراد گروه پشت سر خود را شناسایی کرده اند و به نام می شناسند.

حال دستهای خود را مانند دوربین جلو چشمان خود قرار می دهند تا به غیر از روبرو جایی را نبینند.

یک نفر از گروه عقب پیش آمده و یواشکی با یک انگشت خود یکی از افراد گروه جلویی را هل داده و به پیش می برد. یکی از رفقایش می گوید: (رفیق تو را کی برد؟) و او باید جواب دهد: فلانی، که اسم یکی از نفرات گروه عقبی می باشد.

چنانچه فلانی، درست اسم همان فردی باشد که او را پیش می برد آنگاه از همانجا سوار بر پشت هل دهنده می شود و تا خط گروه خود سواره می آید. و دو گروه سر جای خود انجام وظیفه می کنند.

اما اگر اسم مذکور درست نبود و غلط از آب درآمد باید همان بازیکن گروه جلویی نفر هل دهنده را تا خط گروه خودشان بیاورد که ضمناً جای دو گروه و نقش آنها عوض می شود.

  • نکات: در این بازی به هنگام سوارکاری، تفاوت هیکل ها، بازیکنان ریزنقش را دچار اشکال خواهد کرد. پس لازم به نظر می رسد مربی هنگام برگزاری بازی، از کودکان هم سن و سال و هم قد و قواره استفده کند.

 

  • نتیجه بازی: کودک با اجرای این بازی ضمن تمرکز حواس دقت نظر را پرورش داده و قدرت تجسم را بارور می کند.

تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 15:7
می پسندم نمی پسندم

نکاتی درباره بازی های دبستانی

نکاتی درباره بازی های دبستانی

کودکان به هنگام بازی بخشی از نیروی فکری و بدنی خود را به کار می‌گیرند و بازی را بخشی از زندگی عادی خویش به حساب می‌آورند، ولی نباید فراموش کرد که در این نوع فعالیت‌ها کودک به هیچ وجه خود را مجبور به انجام آن احساس نمی‌کند و از آن لذت می‌برد. 
در فرهنگ‌نامه  بازی به صورت‌های ذیل تعریف شده است: 
الف) حرکت، جنبش و فعالیت به مثابه حرکت عضلات. 
ب) آزادی یا محدوده‌ای برای حرکت یا جنبش. 
ج) فعالیت یا تمرین برای سرگرمی، تفریح یا ورزش. 

● فواید بازی 
بازی فواید بسیار دارد که می‌توان آن‌ها را به اختصار در سه بخش بیان کرد. 
۱) جسمانی 
۲) عقلانی 
۳) اجتماعی و عاطفی 
فعالیت‌های دسته‌جمعی در بازی‌ها به کودکان کمک می‌کند تا به بیان احساسات و مکنونات قلبی که از روح لطیف و بی‌آلایش آن‌ها سرچشمه می‌گیرد، بپردازند. هیجانات، کمبودها و ترس‌های خود را از دل بیرون بریزند و به فراموشی بسپارند. کودکی که به هنگام بازی قایم‌باشک، برای یافتن دیگران حتی به بیغوله‌های تاریک سر می‌کشد و در مکان‌ها و زیر سقف‌های متروکه تنها به جستجو می‌پردازد در واقع به طور غیرمستقیم ترس‌های موهومه کودکانه را از تاریکی و تنهایی، از وجود خود دور می‌سازد. کودکان قادر نیستند که آنچه را احساس می‌کنند به طور روشن و واضح بیان کنند. ترتیب دادن بازی‌های نمایشی و همچنین استفاده کودکان از ابزار و وسایل بازی‌های فردی در بیان احساسات و افزایش خزانه لغات و مفاهیم کلمات آن‌ها را کمک خواهد کرد.پژوهش‌های روانشناسی و تعلیم و تربیتی نشان می‌دهد که آغاز رشد آفرینندگی و ایجادگری در کودکان در سنین آمادگی پیش از دبستان است. در این سن، فعالیت‌ کودک نسبت به دوران خردسالیش، تغییر می‌یابد و روابط جدیدی میان تفکر و عمل وی پدید می‌گردد. 
بازی، عمده‌ترین شکل فعالیت کودک و مناسب‌ترین آن برای بروز و رشد استعداد ایجادگری او به شمار می‌رود. بازی در کودک تحول ایجاد می‌کند. 
بازی نقش بزرگی در زندگی و رشد کودک دارد. ضمن بازی بسیاری از خصوصیات مثبت آنان پرورش می‌یابد. اخذ نتایج تربیتی مطلوب از بازی به میزان زیادی وابسته به کاردانی مربی و آموزگار، آشنایی او با حیات و خصوصیات سنی و خود ویژگی‌های خردسالان، رهبری صحیح و مطابق با اسلوب بازی‌های گوناگونست. 
تأمین خوشبختی کودکان، وظیفه‌ای مقدس و شریف برای انجام این وظیفه است. برای این کار باید قبل از هرچیز در دبستان‌ها، همه گونه شرایط رشد و پرورش کودک فراهم شود، باید کودکان را گرامی داشت، به آن‌ها توجه کامل کرد، عاقلانه و ماهرانه در تعلیم و تربیتشان کوشید.لذا در راستای تقویت مهارت خواندن و رفع اختلالات یادگیری دانش‌آموزان بازی‌های آموزشی برای پایه‌های اول، دوم و سوم دبستان پیشنهاد می‌شود. 
● پایه اول طریقه گروه‌بندی 
▪ بازی با توپ 
ابتدا افراد به صورت حلقه‌ای می‌ایستند و با روش‌های مختلف گروه‌بندی می‌شوند مانند روش زیر: 
افراد با توجه به نام خانوادگی خود با اولین حرف آن یک اسم برای خود انتخاب کرده و با صدا کردن آن اسم باید توپ را به طرف آن پرتاب کنند. مثلاً در دور اول اسم میوه و در دور دوم اسم حیوان و... در هر دوره افراد با توجه به تعداد گروه‌ها بیرون آمده و تشکیل گروه می‌دهند. 
▪ بازی 
- ابتدا افراد پشت به پشت هم روی صندلی می‌نشینند. 
- به افراد بدون آنکه پشت سری آن متوجه شود اشیاء مختلف را داده مانند (عدد، ستاره، دکمه، حیوان،....) 
- هر یک از افراد به نوبت اشیا یا ابزاری که در دست دارد برای پشت سری خود توصیف می‌کند به صورت مشاهده و نه استنباطی، طرف دیگر شکل آن را به طوری که می‌شنود روی کاغذ ترسیم کرده و به عکس. مثلاً شکل دکمه. دایره‌ای است که روی آن برجستگی دارد و در زیر آن سوراخی کوچک دارد و برای پوشش به کار می‌رود. 
- در پایان کار، افراد شکل‌های کشیده شده و اشیا را به هم نشان می‌دهند. 
- افراد به هم توضیح می‌دهند که اگر به گونه‌ای دیگر توضیح می‌داد، شاید متوجه آن می‌شد، 
▪ نتیجه‌گیری از این بازی 
دقت نظر، همکاری گروهی دو نفره، تفکر، تقویت مهارت دست برای نقاشی کردن، اعتماد به نفس، شهامت گفتن، تجسم خیالی 
- افراد در گروه‌های خود نشسته و درباره اشیا با هم صحبت کرده و جنس آنها را مشخص می‌کنند. مثلاً کدام یک نرم و کدام زبر و کدام یک از آنها جذب آهن ربا می‌شوند و... 
▪ کار عملی 
۱) مرحله (۱) 
- ابتدا دو ورقه سفید را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم. 
- روی یکی از ورقه‌ها تصاویر جانوران یا اشیا را می‌کشیم و روی یکی دیگر حروف الفبا یا اعدادی را می‌نویسیم و به تعداد گروه‌ها تکثیر می‌کنیم. 
نکته: اگر از حروف الفبا استفاده می‌کنیم باید حروفی را انتخاب کنیم که در آن حیوان یا شی به کار رفته باشد. مثلاً (د: سبد) 
- به هر گروه یک برگه از تصویرها ویک برگه از اعداد یا حروف الفبا را می دهیم. 
- در ابتدا افراد باید این برگه‌ها را قیچی کرده و به صورت کارت دربیاورند. 
- افراد باید فکر بکنند که کدام یک از این اعداد یا حروف مربوط به تصاویر است و طوری آنها را ارتباط بدهند که درآخر هیچ حرف وهیچ تصویر اضافی نیاید. 
- هر تصویری باید یک حرف یا عدد را داشته باشد و به صورت زوج دو تا دو تا باشند. 
- تصاویر و حروف یا اعداد را به صورت پشت به پشت به هم می‌چسبانند به طوری که مثلاً تصویر سبد در یک طرف کارت باشد و حرف (ب) در پشت آن در طرف دیگر باشد. 
۲) مرحله (۲) 
- کارت‌ها را روی هم گذاشته به صورتی که تصویرها رو باشد و اعداد یا حروف در زیر باشد. 
- هر یک از افراد گروه به ترتیب باید یکی از کارتها را بردارد به طوری که عدد یا حرف زیرآن را نه خود فرد و نه دیگر اعضای گروه ببینند. 
- آن فرد باید حدس بزند که در زیر این تصویر چه عدد یا حرفی می‌تواند باشد اگر حدس آن درست بود کارت را برای خود نگه می‌دارد و اگر اشتباه بود کارت را در زیر کارت‌های دیگر می‌گذارد. 
- بعد از دور اول در دور دوم این کار تکرار می‌شود و اگر در دور بعد (دور دوم) فردی نتوانست درست حدس بزند، دیگر اعضای گروه می‌توانند به او کمک کنند یا خود فرد انتخاب کند که چه کسی از گروه به او کمک کند. 
- در پایان مرحله ۲ هیچ کارتی روی میز نمی‌ماند و هر یک از اعضای گروه ۱ تا ۳ کارت دارند. 
در راستای تقویت مهارت خواندن و رفع اختلالات یادگیری دانش‌آموزان پایه دوم بازی‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود: 
ـ طریقه گروه‌بندی بازی با توپ 
ابتدا افراد به صورت حلقه‌ای می ایستند و برای خود اعداد زوج یا اعداد فرد را انتخاب می کنند و باگفتن عدد مورد نظر توپ را پرتاب کرده و با توجه به تعداد گروهها افراد بیرون آمده و تشکیل گروه می‌دهند. 
برای سهولت کار بهتر آن است که افراد کلمات رانوشته و به گردن خود آویزان کنند. این بازی را می‌توان با جمع اعداد ریاضی نیز انجام داد. مثلاً توپ دست عدد ۸ است و مربی عدد ۱۵ را می‌گوید عدد ۸ باید توپ را به عدد ۷ پرتاب کند. 
- برای سهولت کار بهتر آن است که افراد اعداد رانوشته و از گردن خود آویزان کنند. 
▪ بازی 
- ابتدا دو روزنامه دیواری تهیه کرده که در یکی از آنها محیط آلوده کشیده شده باشد و در دیگری محیط سرسبز رسم شده باشد. 
- هر یک از افراد یک جانور در محیط آلوده مثل موش و یک جانور درمحیط سرسبز مثل مرغابی تهیه کند. 
- پشت و رو کردن روزنامه‌ها و زدن آنها روی دیوار بدون اینکه کسی از افراد متوجه بشود. 
- افراد هر گروه بدون اطلاع از شکل روزنامه‌ها باید حیوانات را به دو دسته تقسیم و در زیر روزنامه‌ها بزنند 
- برگرداندن روزنامه‌ها بعد از آنکه افراد گروه حیوانات خود را در زیر هر روزنامه زدند. 
- قرار دادن و اصلاح کردن حیواناتی که به طور اشتباه قرارداده بودند در زیر روزنامه‌ها. 
- گذاشتن حیوانات توسط سرگروه‌های هر یک از گروه‌ها در جای مناسب و محل زندگی خود حیوانات. 
- نتیجه‌گیری کردن در گروه‌ها از انجام این فعالیت وتهیه گزارش از کار خود و دلیل آوردن و مطرح کردن سوالاتی از قبیل اینکه چرا سگ یا گربه در محیط آلوده زندگی می‌کند و پاسخ دادن به اینگونه سؤالات توسط گروه‌های دیگر 
- در پایان افراد گروه احساس خود را نسبت به انجام این فعالیت بیان بکنند. 
در راستای تقویت مهارت خواندن و رفع اختلالات یادگیری دانش‌آموزان پایه سوم، بازی‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود: 
● پایه سوم 
▪ طریقه گروه‌بندی 
ابتدا افراد به صورت حلقه‌ای می‌ایستند و به ترتیب می‌شمارند ۱... ۲... ۳... ۴ وقتی به شماره ۵ رسیدند آن فرد باید اسم یک حیوان دوزیست را نام ببرد، همینطور وقتی به عدد ۱۰... ۱۵... ۲۰ و... رسیدند تا پایان و در آخر تمام کسانی که نام یک حیوان دوزیست را مثال زدند، بیرون بیایند و تشکیل گروه دهند. 
ـ دور اول: پستانداران 
ـ دور دوم: پرندگان 
ـ دور سوم: خزندگان 
ـ دور چهارم: دوزیستان 
ـ دور پنجم: ماهی‌ها 
▪ کاربرد 
این بازی را می‌توان در انشانویسی نیز انجام داد که افراد کلماتی را به دلخواه بگویند و بعد از تشکیل گروه افراد کلمات خود را کنار هم گذاشته و جمله با مطلبی را بیان کنند. 
بازی(۱) 
ابتدا افراد را به ۵ گروه تقسیم کرده و آنها را به پشت و به صورت حلقه‌ای قرار می‌دهیم. 
ـ گردنبند حیوانات را که در ۵ گروه دوزیستان، پرندگان، خزندگان، پستانداران، ماهی‌ها از قبل آماده کرده‌ایم بدون اینکه افراد ببینند به گردن آنها از پشت آویزان می‌کنیم. 
ـ بهتر آن است که به صورت پراکنده حیوانات مختلف را به افراد بدهیم. 
ـ افراد باید با اشاره و بدون گفتن کوچکترین سخنی یکدیگر را راهنمایی کرده تا از حیوانی که در پشت گردن آن آویزان است، مطلع شود و هم گروهی خود را پیدا بکند. 
ـ بعد از تشکیل گروه‌ها افراد هر گروه باید درباره جانداری که در دست دارند بحث کنند، مثل این که این جاندار در کجا زندگی می‌کند، پوشش بدن آن از چیست و... 
ـ هرگروه حیوانات خود را روی تکه مقوایی چسبانده و زیر هر حیوان توضیحات لازم را می‌نویسد. 
ـ در پایان کار، سرگروه هر گروه درباره حیوانات توضیح می‌دهد و بقیه گروه‌ها می‌توانند سوالات خود را مطرح بکنند. 
مثلاً اینکه چرا خفاش و نهنگ که به ظاهر پرنده و ماهی به نظر می‌رسند، جزء دسته پستانداران هستند. 
۲بازی(۲) 
ـ ابتدا افراد را گروه‌بندی می‌کنیم و به هر یک از اعضای گروه یک تکه کاغذ می‌دهیم. 
ـ هر فرد از گروه بدون آنکه بغل‌دستی آن متوجه شود، یک عدد سه رقمی با دورقمی را می‌نویسد. 
ـ بعد افراد هر گروه به ترتیب برای دیگر اعضای گروه خود عدد مورد نظر را به طور غیرمستقیم راهنمایی می‌کند تا بقیه افراد گروه به صورت فردی عدد را که باتوجه به توضیحات حدس می‌زنند یا در ذهن خود نگه می‌دارند. 
ـ بعد از اتمام کار اعضای هر گروه به ترتیب عدد خود را رو کرده تا دیگر اعضای گروه متوجه بشوند. 
مثلاً عدد ۸۷۲ عددی هستم سه رقمی که یکانم کوچکترین عدد زوج می‌باشد و دهگانم فقط بر یک و خودش بخش‌پذیر است و صدگانم زوج است. 
ـ ممکن است بعضی از افراد گروه عدد مورد نظر را درست حدس نزده باشند در نتیجه به آن فرد می‌گویند که اگر به این صورت توصیف می‌کردی ما متوجه آن عدد می‌شدیم. 
ـ در پایان کار افراد اعداد خود را در هر گروه از بزرگ به کوچک نوشته و اعداد زوج و فرد را جدا می‌کنند. 
ـ بزرگترین یا مشکل‌ترین عدد را در هر گروه معین کرده و سرگروه‌ها برای دیگر گروه‌ها توضیح می‌دهند تا گروه‌های دیگر با مشورت هم آن عدد را حدس بزنند. پس از پایان بازی افراد می‌توانند درباره سئوالات زیر باهم بحث کنند: 
ـ کجای این برنامه برای گروه‌ها جالب و جذاب بود؟ 
ـ مشکلاتی که در توصیف و بیان عدد داشتند چه بود؟ 
ـ چگونه باید اعداد را توصیف کنند که زودتر به جواب درست برسند؟


تاریخ ارسال پست: شنبه 21 دی 1398 ساعت: 8:23
می پسندم نمی پسندم

نام بازی: بازی با اعداد - بازی کلاسی

● نام بازی: بازی با اعداد

 اهداف کلی: ایجاد انگیزه برای یادگیری اعداد و تمرکز حواس

 اهداف جزئی: رقابت سالم و سازنده

 تعداد بازیکن: 10 نفر

 سن بازیکنان: 8 الی 10 ساله

 ابزار لازم: ندارد

 محوطه بازی: یک کلاس یا یک اتاق

 شرح بازی: مربی یا معلم ورزش 10 نفر از بچه ها را به کنار تخته سیاه فراخوانده و می خواهد که به طور مرتب بایستند و حواسشان را جمع کنند ( این بازی به طور نشسته نیز عملی است.)

نفر اول با گفتن شماره ی یک بازی را شروع می کند . نفر دوم (دو) نفر سوم (سه) و ... هر کدام از بچه ها که به شماره های 5 و 10 می رسند بایستی به جای گفتن شماره ، کلمه ی (هوپ) را بگویند . چنانکه اگر کوچکترین مکث و اشکالی در ادای لفظ (هوپ) و یا ارقام داشته باشند از دور مسابقه خارج می شوند.

با خارج شدن او ، نفر بعدی ، باز مسابقه را از شماره ی (یک) شروع کرده و بازی ادامه می یابد. به تدریج با بروز اشکال ، یکی یکی از دور مسابقه کنار گذاشته می شوند تا آخرین نفر که بازی را بدون مکث و اشتباه به پایان رسانده ، برنده ی مسابقه شناخته شود.

 نتیجه بازی: با اجرای این بازی ، قدرت بیان و حافظه ی کودکان بالا رفته و سبب رشد ذهنی و تمرکز حواس آنها می شود و چون یک بازی دسته جمعی است ، موجب ایجاد روحیه جمع گرایی ، رفاقت ، رقابت سالم و نهایتاً تکوین شخصیت اجتماعی او می گردد

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:43
می پسندم نمی پسندم

با توپ روی دایره - بازی محوطه باز

بازی های دبستانی ( امدادی )


 

با توپ روی دایره       

هدف : چابکی ، سرعت ، تقویت حس همکاری

کلاس : دوم تا پنجم

تعداد : کلاس در دو گروه

وسیله : دو عدد توپ یا چوب دو امدادی

شکل بندی : یک دایره برای هر گروه

طریقه اجراء: بعد از اینکه کلاس به دو گروه مساوی تقسیم شد طوری روی محیط دایره ها که قبلا بر روی زمین کشیده شده اند قرار می گیرند که فاصله آنها از یکدیگر زیاد نباشند. یکی از بازی کنان به عنوان داوطلب توپ را به دست گرفته و با سرعت پشت سر بچه ها (پشت دایره)شروع به دویدن میکنند و پس از اینکه یک دور کامل دوید توپ را به نفر بعدی که روی دایره ایستاده است میدهد و خود به جای او می ایستد و نفر دوم هم حرکت نفر اول را تکرار کرده و توپ را به نفر سوم میدهد و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا میکند.

در این بازی ،گروهی برنده است که توپ را زودتر در دست اولین نفر آغاز کننده بازی قرار دهد.در این بازی میتوان به جای توپ از چوب دو امدادی نیز استفاده نمود.

نوع دیگر همین بازی: این امدادی شبیه امدادی دایره دایره است و با این تفاوت که دونده ها با حرکت مارپیچی طوری داخل و خارج میشوند که یک در میان از میان بچه های دور دایره رد شوند.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:40
می پسندم نمی پسندم

بساز و بساز - بازی محوطه باز

    گروه هاي شركت كننده در بازي در حالي كه در حياط مدرسه پراكنده هستند، درحال حركت دست مي زنند و مي گويند « بساز و بساز، چي بسازم».
    مربي هم مي گويد: يكي از اشكال هندسي يا علائم قراردادي، رياضي و يا اشكال دشوارتر مثلاً «مساوي» بساز بلافاصله اعضاي هر گروه يا تيم بايد با بدن هاي خود شكل مساوي را بسازند. هر گروه يا تيم كه زودتر شكل اعلام شده را بسازد يك امتياز كسب مي كنند. دوباره بازي ادامه پيدا مي كند و همه در حالي كه پراكنده شده و جمله « بساز و بساز، چي بسازم» را فرياد مي زنند، مربي شكل ديگري را اعلام مي كند. به عنوان مثال مي گويد مثلث بساز. بلافاصله اعضاي هر گروه و تيم با قرار گرفتن در اضلاع يك مثلث فرضي آن را مي سازند. دوباره گروهي كه شكل مثلث را ساخته امتياز كسب مي كند و بازي ادامه پيدا مي كند. در پايان بازي پس از جمع امتيازات، تيم يا گروه برنده اعلام مي شود.
    * تعداد اعضاي گروه ها بايد مساوي باشد.
    * هنگام گفتن جمله « بساز بساز، چي بسازم» بايد همه در حركت باشند.
    * هرگروه كه شكل را ساختند دسته جمعي اعلام آمادگي مي كنند. به اين ترتيب گروه آماده دسته جمعي مي گويند:گروه ( شماره يا نام گروه را مي گويند) آ - ما- ده.
    * اهداف پرورشي بازي
    شناخت بيشترعلائم قراردادي رياضي واشكال هندسي و در مراحل بالاتر اشكال طبيعي دشوارتر، تمرين قدرت هدايت ورهبري، سرگروهي تيم، تقويت هماهنگي و همبستگي گروهي، ايجاد تحرك و شور و نشاط.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:21
می پسندم نمی پسندم

بازی های بومی محلی

بازی های دبستانی ( بازی های بومی محلی )

ابتدا کودکان، در محوطه ی بازی جمع می شوند و یکی را به عنوان راهنما، انتخاب می کنند. راهنما، روی کاغذ اسامی بازیکنان را یادداشت و سپس به طور مخفی برای هر یک از آنها نام حیوانی را عنوان می کند (مانند: شیر، پلنگ، عقاب، ببر، ...) و روبروی اسمشان می نویسد. به طوری که هر یک فقط نام خود را بداند.
سپس در قسمتی از محوطه بازی دایره ای به شعاع یک متر رسم و توپ تنیس را در مرکز آن قرار می دهد. با فرمان راهنما، بازیکنان در محیط دایره با فواصل یکسان قرار می گیرند و حواسشان را جمع می کنند راهنما، عنوان یکی از آنها را با صدای بلند می گوید. مثلاً عقاب
فردی که نامش عقاب است، بایستی سریعاً توپ داخل دایره را بردارد و بازیکنان را نشانه گیری کند تا توپ به یکی از آنها اصابت کند و آنها نیز باید با سرعت تمام خود را از منطقه ی دایره دور کنند و با جای خالی دادن ها سعی نمایند تا توپ به آنها اصابت نکند.
اگر توپ پرتاب شده ی او، به هیچ یک از بازیکنان، اصابت نکند، یک امتیاز منفی می گیرد. ولی اگر بتواند یکی را هدف قرار دهد، یک امتیاز مثبت کسب می کند و بالعکس برای بازیکنی که مورد هدف قرار گرفته، یک امتیاز منفی منظور می گردد.
و شخص راهنما، همه ی این امتیازات را در برگ اسامی و عناوین یادداشت می کند و با فرمانی دیگر، دوباره همه ی بچه ها، روی محیط دایره با فواصل یکسان می ایستند و ...
راهنما با صدای بلند، مثلاً: شیر
و بازی با همان ترتیب اجرا می شود و تا دوست دارند و یا وقت تمام نشده می توانند ادامه دهند.
در خاتمه او، برنده ی اصلی بازی را اعلام می کند و ضمناً بازیکنانی که امتیاز منفی دارند، آنهایی را که امتیاز مثبت دارند، به عنوان جریمه روی کول خود گرفته و یک بار میدان بازی را دور می زنند.

  • نتیجه بازی: کودکان ضمن دستیابی به اهداف یاد شده، نوعی انعطاف حرکتی و رفتاری در آنها پدید می آید. این بازی همچون تمامی بازیهای تحرکی ضامن سلامتی و تقویت قلب آنهاست

تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:12
می پسندم نمی پسندم

نام بازی: مخفی کردن اشیا - بازی کلاسی

 نام بازی: مخفی کردن اشیا

 اهداف کلی: دقت و هوشیاری

 اهداف جزیی: ایجاد تمرکز حواس

 تعداد بازیکن: دانش آموزان یک کلاس (حداقل 10 نفر)

 سن بازیکنان: 7 الی 12 ساله

 ابزار لازم: یک مداد و یک مداد پاک کن

 محوطه بازی: جایی مانند کلاس درس

 شرح بازی: ابتدا مربی یا معلم به عنوان داور، چیزی مانند پاک کن و یا چیزی را که بتوان پنهانش کرد، بچه ها نشان می دهد تا همه ببینند. سپس یکی از شاگردان، به عنوان جوینده انتخاب و به بیرون از کلاس می رود تا آن را مخفی کنند.

 

آنگاه وارد کلاس شده و اقدام به جستجو می کند. در این حال، داور ضمن نگاه کردن به ساعت با ایجاد صدای تق تق تق، با مداد (یا خودکار) روی میز، جوینده را به طرفش هدایت می کند بدین صورت که با نزدیک شدنش به پاک کن (یا شیء مخفی شده)، صدای تق تق شدیدتر شنیده می شود و هرچه از آن فاصله می گیرد، صدای آن آرام و آرام تر می شود. چنانچه اگر تا پایان وقت مقرره (مثلاً: 5 دقیقه) جوینده بتواند آن را پیدا کند از سوی همکلاسی ها تشویق و در دور بعدی، نقش داور را بازی خواهد کرد و بدین ترتیب همه دانش آموزان، به نوبت بازی را انجام خواهند داد.

بدیهی است در لحظات جستجو، سایر همکلاسی ها نبایستی با اشاره، جوینده را ارهنمایی کنند وگرنه خود او و نفر جستجوگر، از اجرای بازی محروم خواهند شد.

 نتیجه بازی: در این بازی، چنانچه اگر جوینده حواس خود را کاملاً جمع کند و با توجه به صدای تق تق ایجاد شده توسط داور مسیر خود را تعیین کند زودتر از زمان تعیین شده شیء 

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 12:10
می پسندم نمی پسندم

پاس کاری - بازی محوطه باز

پاس کاری

 

هدف: تسلط بر توپ ( گرفتن ها و پرتاب ها )

کلاس: چهارم و پنجم

تعداد: همه کلاس ( 2 تا 4 ردیف )

وسیله: 2 تا 4 عدد توپ کم باد والیبال یا پلاستیکی

شکل بندی: ردیف ها روبروی هم در حالی که یک راهرو در وسط قرار دارد

شرح بازی و اجرا: توپ بین دو ردیف به شکل پاس دو دستی انداخته می شود.

انواع دیگر همین بازی

1 ) پاس یک دستی ( با دست راست یا چپ )


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:26
می پسندم نمی پسندم

خرگوش بی لانه - بازی محوطه باز

خرگوش بی لانه

اهداف : چابکی

تعدادبازیکن: همه کلاس

کلاس: سوم تا پنجم

شرح بازی و نحوه اجرا : مربی پس از توضیح بازی برای بچه ها ، آنها را سازماندهی می کند بدین صورت که دو نفر دست هم را گرفته و نفر سوم در بین آنها قرار گرفته ( به شکل یک لانه ) که تمامی بچه ها بدین صورت در نقاط مختلف زمین استقرار می یابند و دو نفر از بچه ها یکی به عنوان خرگوش و دیگری به عنوان گرگ در بیرون از محوطه بازی قرار دارند که با فرمان مربی خرگوش فرار کرده و گرگ نیز به دنبال او می رود که خرگوش به سمت لانه ها رفته و به داخل لانه ای می رود به محض ورود خرگوش ( بی لانه ) به داخل لانه فردی که داخل لانه قرار دارد بیرون آمده و از دست گرگ فرار می کند و اگر گرگ خرگوش را بگیرد جای او با خرگوش عوض می شود و این بازی ادامه می یابد البته با فواصل زمانی معین نفرات وسط با دو نفر دیگر به ترتیب تعویض می شوند.


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:12
می پسندم نمی پسندم

کیل و به ردان - بازی محوطه باز

کیل و به ردان

این بازی که یک نوع بازی گروهی است به دو گروه مساوی بازیکن و یک زمین مسطح مستطیل و شش تا سنگ که سه تا یک طرف و سه تا طرف دیگر توسط گروهها عمود بر زمین قرار می دهند . رویه بازی بدین قرار است که هر کس زودتر سه تا سنگ خود را عمود کنند شروع کننده بازی هستند و هر کدام امتیاز یک بار قرار دادن سنگ های عمود شده طرف مقابل را دارند با زدن هر یک از سنگ های عمود شده توسط افراد یک امتیاز داده می شود و این ادامه پیدا می کند تا سنگ ها را به زمین بزنند و یک امتیاز را به دنبال دارد اگر سه بار سنگ های طرف مقابل را بزنند یکی از افراد گروه مقابل را از گردونه خارج می کنند و این کار تا برکنار کردن تمام افراد گروه ادامه دارد .


تاریخ ارسال پست: جمعه 20 دی 1398 ساعت: 11:9
می پسندم نمی پسندم

ليست صفحات

تعداد صفحات : 6